Web, co lahodí oku návštěvníka
Web není jen doplněk podnikání. Je to vizitka. A ta může buď vzbudit zájem nebo naopak rychle odradit. A na to, udělat dojem, je jen několik málo vteřin. Na druhý šance rovnou zapomeň.
V tomto článku najdeš úplný základy, který jsou klíčem k úspěchu. Čti pozorně a vyvaruj se chyb, který tě můžou stát zákazníky, čtenáře, fanoušky.. prostě ty, který na svým webu chceš.
1. Cíl(ovka)
Často se setkávám s tím, že otevřu web, a vůbec nevím, co se po mně chce. Mám si něco koupit? Mám si objednat nějakou službu? Mám si přečíst článek? Je to frustrující a nebaví mě to. Takže web zavírám a adieu.
Co z toho plyne? Že to, co nabízíš musí být jasný hned (hned=hned, ne po tom, co rozkliknu všechny stránky). Přeloženo do praktičtiny = v horní části stručně uveď, kdo jsi nebo co nabízíš. Tady pár příkladů:
- Finančí poradce pro Brno a okolí
- Přírodní mýdla a oleje
- Hlídání psů Olomouc
- Kájin cestovatelský blog
- Stylová kavárna s dětským koutkem
- Profesionální fotograf na vaši svatbu

Kromě toho, co sděluješ, mysli taky na to, jak to sděluješ. Tvoje cílovka mluví jistým jazykem a má své potřeby.
Pokud cílíš na starší publikum, asi se budeš chtít vyhnout slovům jako "easy", "cool" nebo "vibe". Podobně se zachováš i v případě, že cílíš na firmy, třeba v rámci B2B spolupráce.
Rodiče naopak uvítají empatický jazyk, a slova jako "podpora", "pro celou rodinu" nebo "vhodné pro rodiny s dětmi" by na tvém webu neměly chybět. Tady můžeš zapojit emoce - vyprávěj příběh, přidej fotky, zapoj barvy.
A zase naopak, pokud máš web třeba o autodopravě, emoce vynech, běž rovnou k věci ("co", "jak" a "za kolik", je to, co bude tvoje zákazníky zajímat).
2. Určuj, co se má stát
- Rezervovat termín
- Objednat konzultaci
- Kontaktujte mě
- Zjistit víc
- Mám zájem
- Chci slevu
- Stáhnout zdarma

3. Méně je více, tady platí víc než kdy jindy
- V menu měj tak 5 až 7 stránek (např. Úvod, Kdo jsme, Jak pomůžeme, Kolik to stojí, Kontakt)
- Krátké a jasné názvy stránek v menu. Správné jsou takové názvy, které jsou konkrétní a akční (místo "Informace" zkus "Náš příběh", místo "Nabídka" zkus "Co děláme"). I zde platí, že je třeba mluvit jazykem návštěvníka. Pokud je cílovka rozmanitá, vol jazyk, kterýmu rozumíme všichni (tedy místo "FAQ" , zkus "Potřebujete poradit?" nebo "Často vás zajímá").
- Použij navigaci. Vytvoř na webu tlačítka, která budou navádět návštěvníka správným směrem a usnadní orientaci na webu (např. "Zjistit víc", "Jak to funguje", "Vybrat si plán", "Prozkoumat nabídku")
- Vyhledávání. Pokud máš e-shop, blog nebo web s návody, vyhledávací pole by na tvém webu nemělo chybět. Usnadníš návštěvníkovi rychle najít, co potřebuje. V opačném případě si zaděláváš na špatný uživatelský zážitek, a to nechceš.
V případě jednostránkového webu (např. osobní portfolio) nebo jednoduchého prezentačního webu (např. web s pár službami) není vyhledávací pole nutné, ba naopak. Může rušit. Tady roli průvodce přenechej na dobře definovaných stránkách v menu nebo navigačních tlačítkách. - Nezahlcuj! Čím víc textu, tím víc ho lidé nečtou. Používej krátké věty. Kde to jde, zjednodušuj.
4. Jde to dobře přečíst?
Nemusíš být web designér, abys vyhodnotil(a), že červený text na červeném pozadí nebude dobře čitelný. Nejlepší varianta je černý text na bílém pozadí. To je jistota. Pokud je pro tebe tato verze suchařina, postačí se řídit zásadou tmavý text na světlém pozadí.
Přemýšlej také nad písmem a jeho velikostí. Vyhni se příliš ozdobným fontům. A moc nekombinuj. Několik různých fontů vede akorát k chaosu a bolehlavu.
5. Důvěřuj odborníkům
Vytvoř si web pomocí webového editoru. Ten ti nabídne šablonu. Tato šablona už bude splňovat vše, co má. Vytvořili ji totiž designéři, lidi, kteří tvorbě webů rozumí. Ty pak jen nahradíš texty a obrázky šablony svými vlastními. A do větších zásahů se pouštět nemusíš (a ani ti to nedoporučuju). Hezký už to je!
Díky šabloně můžeš mít profesionálně vypadající web za pár minut.
Já tvořím weby na Webnode (moje důvody proč, najdeš tady).